UNDERDOSE - TILT
Slovenský Seattle nie je Prešov, ale Nitra. Toto je naozaj špičková domáca nahrávka a ak aj neexistuje škatuľka ako dark progressive grunge, tak album TILT ju práve vytvoril.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Časy, keď to najlepšie z doom metalu predstavovala trojica PARADISE LOST, ANATHEMA a MY DYING BRIDE, ktorých okrúhly desiaty kotúč nedávno uzrel svetlo sveta, sú nenávratne preč. Bilancia niečo vyše desať rokov po dosiahnutí vrcholu nie je nijako prívetivá. ANATHEMA sa ako jediní nepokúšajú ani v náznakoch vrátiť ku koreňom, pričom zvádzajú nekonečný boj s hľadaním vydavateľa a podľa rozporuplných vystúpení či občasných ukážok novej tvorby aj sami so sebou. Tvorivá pauza začína naberať symptómy malej liverpoolskej čínskej demokracie. PARADISE LOST sa vrátili k istotám staršej tvorby už pred rokmi a našťastie celkom vkusným spôsobom, ktorý chvíľami zatienil mnohé rozporuplné vyhlásenia členov kapely z minulosti. A nakoniec MY DYING BRIDE. Návrat ku koreňom sa po personálnom zemetrasení konal už dávno, bez predchádzajúceho kategorického odmietania a napriek všetkému potom vyšlo niekoľko viac alebo menej vydarených albumov na úrovni vo väčšine prípadov slušného štandardu.
Pred vypočutím desiatej štúdiovky uplakaných veteránov je tak viac, než riešenie miery ďalšieho posunu namieste otázka, čo zo svojej do určitej miery legendárnej minulosti ešte MY DYING BRIDE nevzkriesili. Na „For Lies I Sire“ partia okolo už len dvoch zakladajúcich členov Andrewa a Aarona oprášila husle, ktoré dostávajú priestor prvýkrát po mnohých rokoch od čias jedného z vrcholov doomových deväťdesiatok s názvom „Like Gods Of The Sun“. O sláčikové partie sa postarala Katie Stone, popri ktorej na štúdiovke debutujú aj ďalší nováčikovia - Lena Abe na basgitare či Dan Mullins na dlhodobo problematickej bubeníckej stoličke. Ani s Katie sa však nepodarí obnoviť zašlú slávu naivných, ale na svoju dobu funkčných huslí Martina Povella. Inak je na albume všetko po starom, o zvuk sa zase postaral dlhoročný spolupracovník Mags a „For Lies I Sire“ plynulo pokračuje v línii vytýčenej na „A Line Of Deathless Kings“. Znamená to predovšetkým väčšiu dominanciu Aaronovho plačlivého vokálu, ktorý napriek neodmysliteľnému pátosu patrí medzi zlatých slávikov tohto štýlu. Hudba prináša dôverne známe melódie, nálady a atmosféru, hoci v porovnaní napríklad s poslednými dvoma predchodcami pôsobí jemnejšie a romanticky krehko. Aaronove reči o najdepresívnejšom albume v diskografii však treba brať s veľkou (promo)rezervou, nádej vzbudzujúce prívlastky začínajúce sa „naj“ pri príležitosti vydania nového albumu patria medzi rétorické cvičenia takmer každej zavedenej skupiny. „For Lies I Sire“ svojou dĺžkou našťastie neskúša poslucháčovu pozornosť, zásluhou čoho poskytne počúvanie novinky slušný počet pekných a zapamätateľných momentov nielen z prvej polovice albumu. „My Body, A Funeral“ a Aaron zatrpknuto vzlykajúci cez zaťaté zuby za pohrebne pomalého brnkania gitár a ešte pomalšej rytmiky, „Fall With Me“ s typickými zvratmi podčiarknutými opäť Aaronovým vokálom, alebo titulná skladba pôsobia ako taký skanzen doomu druhej polovice deväťdesiatych rokov. Mierne oživenie v podobe nie celkom očakávaného prináša až rezkejší recitál v „Bring Me Victory“, vzdialene pripomínajúci „Apocalypse Woman“ z experimentálneho percentuálneho albumu. Naopak, neodmysliteľné a neprekvapujúce pritvrdenie prichádza v „A Chapter In Loathing“, kde MY DYING BRIDE neskrývane recyklujú celé pasáže zo záverečnej skladby predchádzajúceho albumu. Z výraznejších kúskov treba spomenúť krehkú zasnívanosť „Shadowhaunt“, spĺňajúcu aj zásluhou dĺžky okolo štyroch minút potrebné atribúty albumovej hitovky. Naopak, „Santuario di Sangue“ a záverečná rozťahanosť „Death Triumphant“ patria medzi tie menej vydarené kúsky, bez ktorých by sa album bez väčšej ujmy zaobišiel.
K novým albumom formácií ako MY DYING BRIDE je vždy trochu problematické zaujať kladné alebo výlučne záporné stanovisko. Nostalgia či spomienky nedovolia štýlovo pochovať niekdajších obľúbencov a žánrových lídrov do čiernej zeme. Na druhej strane minimálne štýlové napredovanie, nulové ambície a úplná rezignácia v ústrety nekonečnému opakovaniu povinných cvikov neumožňujú ani prílišné nadšenie. Napriek všetkému je tu ešte stále určitý a s ohľadom na štýl príjemný štandard, ktorý si aj MY DYING BRIDE roky držia. A zdá sa, že to skupine a jej fanúšikom stále stačí.
MY DYING BRIDE blúdiaci vlastnou minulosťou s tradične akceptovateľnou úrovňou. Príjemná a neurážajúca variácia na už veľakrát počuté bez ďalších ambícií.
6,5 / 10
Aaron Stainthorpe
- spev
Andrew Craighan
- gitara
Lena Abé
- basgitara
Hamish Glencross
- gitara
Dan Mullins
- bicie
Katie Stone
- husle, klávesy
1. My Body, A Funeral
2. Fall With Me
3. The Lies I Sire
4. Bring Me Victory
5. Echoes From A Hollow Soul
6. Shadowhaunt
7. Santuario di Sangue
8. A Chapter In Loathing
9. Death Triumphant
A Mortal Binding (2024)
The Ghost of Orion (2020)
Feel The Misery (2015)
A Map Of All Our Failures (2012)
The Barghest O' Whitby (2011)
Evinta (2011)
Excerpts From Evinta (EP) (2011)
Bring Me Victory (EP) (2009)
For Lies I Sire (2009)
A Line Of Deathless Kings (2006)
Songs of Darkness, Words of Light (2004)
The Voice Of The Wretched (Live) (2002)
The Dreadful Hours (2001)
Meisterwerk 2 (Best of) (2001)
Meisterwerk 1 (Best of) (2000)
The Light At The End Of The World (1999)
34,788% ...Complete (1998)
Like Gods Of The Sun (1996)
Trinity (1996)
The Angel And The Dark River (1995)
I Am The Bloody Earth (1994)
Turn Loose The Swans (1993)
The Thrash Of Naked Limbs (1992)
As The Flower Withers (1992)
Symphonaire Infernus Et Sphera Empyrium (1991)
Towards The Sinister (1990)
Vydáno: 2009
Vydavatel: Peaceville Records
Stopáž: 59:54
Produkce: Mags
Studio: Futureworks Studios
-bez slovního hodnocení-
Slovenský Seattle nie je Prešov, ale Nitra. Toto je naozaj špičková domáca nahrávka a ak aj neexistuje škatuľka ako dark progressive grunge, tak album TILT ju práve vytvoril.
Jednočlenný projekt Kanaďana Jocelyna Galipeaua už dlouho vzývá raně osmdesátkový heavy metal a v současné vlně zájmu o kovové retro může být jeho nové album zajímavým tipem, pokud ovšem snesete, že umělcův pěvecký výkon dokáže občas mírně zatahat za uši.
Pro mě zásadní objev na slovenské scéně a to nejen v neotřelých nápadech, ale i v přístupu k tvorbě v rámci black a death metalu. Korunováno skvostným zvukem ze studia Pulp. A ano, máme v tu zpoždění v tom objevování. Asi rok.
Má to niekoľko dobrých nápadov, ale celkovo mi tu chýba akákoľvek ambícia. Je to celé uponáhľané, miestami aj dosť blbučké, herci žiadna sláva - skrátka taká spotrebná hororová jednohubka. Za návštevu kina to nestojí. 5/10, možno 6/10.
Naprosto unikátní slovenský projekt tematizující aktuální společenská i politická témata. Hudebně založený na žánrové hravosti kombinující alternativní rock, mathrock, jazzové elementy i postpunk.
Kytarista HIPPOTRAKTOR Sander Rom se svou druhou skupinou prezentuje zvláštní rockovou alternativu s nervózní atmosférou a funky prvky. I tvrdší a melodické polohy se objeví. Možná jen pro omezený okruh posluchačů, neboť to smrdí inspirací Mike Patonem.
Mexická odpověď na AMARANTHE. Je to trochu ostřejší, v základu více do deathu, téměř bez čistého mužského zpěvu a méně chytlavých melodií, ve kterých má zase navrch Mörckova parta. Ale je to dobré.